COMUNICAT DE LA PLATAFORMA SALVEM L’ALZINA I LES CASETES 9/6/2021

COMUNICAT DE LA PLATAFORMA SALVEM L’ALZINA I LES CASETES

Des de la plataforma Salvem l’Alzina i les Casetes volem informar i mostrar el nostre desacord amb  un seguit de punts que quedaran inclosos en la propera aprovació de l’MPGM amb el suport d’ERC i Comuns i que afecten el present i el futur de les finques.

En primer lloc, fem memòria:

●   L’any 2019, subjectes a processos assemblearis, vàrem decidir que es volia que l’espai de l’alzina i les casetes passés a titularitat pública, per evitar el projecte especulador que pretenia fer la immobiliària privada.

●   L’Ajuntament va exposar que per dur a terme l’expropiació i donat el seu cost, calia que hi hagués un retorn social que ho justifiqués i va plantejar la possibilitat que l’espai fos destinat a: zona enjardinada, escola bressol i equipaments amb una  edificabilitat aprox. de 1266 m2.

●   Tot i les dificultats es va acabar acceptant la proposta.

●   Posteriorment es va modificar PGM perquè quedessin recollits els usos i els 1260 m2 edificables.

●   Després, la justificació social de l’adquisició de les finques, a part de la zona verda, va passar a centrar-se en els pisos dotacionals, a més d’un equipament comunitari a definir.

●   De cara a l’aprovació del nou MPGM, que es durà a terme en breu, s’ha vist incrementada la quantitat de m2  edificables passant de 1266 m2 a 1650 m2, així com la classificació d’una part del jardí i el garatge com a equipaments de clau 7b (edificables).

●   L’Ajuntament va informar a la plataforma veïnal Salvem l’Alzina i les Casetes de la modificació i  hi va afegir un dibuix on es mostrava l’edificació.

●   L’assemblea es va mostrar contrària a aquest projecte. Se’ls  hi va fer un retorn on quedaven recollides  les demandes que es varen consensuar a través de l’assemblea: No edificar al jardí i ampliació de la zona verda on ara es situa el garatge, amb reconversió a hort.

Malgrat la disconformitat mostrada per la plataforma, l’Ajuntament sembla ser que té previst aprovar la possibilitat de construir un sostre edificable més enllà del pactat inicialment.

Per això, reafirmem que:

●      Les plataformes veïnals han de ser tingudes en compte en tot moment del procés sense excepció. Ens sembla inacceptable tant la manca de comunicació fluida com d’atenció continuada per part del consistori, fet que ha derivat en promeses i terminis incomplerts (com l’autogestió o l’obertura del jardí) que dificulten la confiança i el treball en equip. Cal escoltar els tècnics, sí, però tant o més a les veïnes.

●      No volem un “jardí de l’ombra” que quedaria arraconat entre parets i sense sol com demostra l’estudi d’assolellament encarregat per l’ajuntament.. La possible edificació en una part del jardí i el garatge tindrien un impacte directe sobre la insolació de l’espai i les  arrels, sense oblidar  com seria per les persones un jardí tant condicionat per la manca de  llum, i la nostra proposta és una qualificació de 6b de la zona del garatge, que permeti l’apertura d’aquest espai, sense construir-hi. Hi ha coses que tenen un preu en diners, i n’hi ha que no.

●      Volem un projecte que garanteixi l’equilibri entre el ciment i el verd. Recolzem totes les iniciatives que permetin pal·liar el dèficit descomunal   d’habitatge social que pateix la ciutat i la Vila, però alhora també trobem igual de necessari crear i preservar les zones verdes, que fan de la ciutat un espai  més habitable, al mateix temps que generen beneficis incommensurables per a les  persones.

Som conscients de les dificultats de l’Ajuntament per trobar solucions, de les diverses parts, necessitats i dinàmiques, i no volem fer únics responsables als actuals implicats— ja que la situació que s’han trobat ve precedida per dècades de manca de gestió a favor dels espais verds i l’habitatge públic; però sí que els instem a ser coherents amb les seves pròpies polítiques en matèria de vivenda i medi ambient.

Confiem que sabran recapacitar i prioritzar allò que veritablement importa. Estem convençudes que l’espai de l’alzina i les casetes pot ser no sols un referent en mobilització ciutadana sinó també marcar precedent en aquest equilibri, demostrant que altres dinàmiques urbanístiques són possibles, aquí, a casa nostra.

Salvem l’alzina (amb el seu jardí) i les casetes. Ambdues coses. Que una no vagi en detriment de l’altra, si us plau.

Seguim. Gràcies.